Берлин иска да продължи добрите си отношения с Либия и след падането на Кадафи. Германия е все пак вторият по важност търговски партньор на африканската страна. През 2010 година германски предприятия са изнесли стоки за Триполи в размер на 996 млн. евро.
Над 30 германски фирми работеха в Либия в сферата на петролодобива и инфраструктурата. След началото на бомбардировките на НАТО всички германски предприемачи напуснаха страната, а износът практически беше преустановен.
Кой е доставял германски автомати на деспота?
Наскоро обаче се появиха информации за един изненадващ експорт. Автоматът G-36 е стандартното оръжие на Бундесвера. Бунтовници в Либия се биели със същите автомати, след като явно са ги намерили в оръжейните складове на Муамар Кадафи.
Така изглежда G-36
Големият въпрос сега е: кой е доставил германско оръжие на либийския деспот? Според информации на вестник "Щутгартар Нахрихтен" либийските бунтовници воюват с германски автомати тип G-36, произведени в Оберндорф, провинция Баден-Вюртемберг, от оръжейната фирма "Heckler&Koch". Появилите се в Либия германски автомати са от типа G-36 KV, модел със скъсен откат, предназначен за специалните части.
Засега остава неясно колко оръжия от този тип са внесени в Либия. Пита се също кой е дръзнал да нарушава оръжейното ембарго, сключвайки сделки с Кадафи. Фирмата-производител категорично отрича да е изнасяла оръжие за Либия. Съществува подозрението, че оръжията са внесени нелегално чрез посредници.
Русия също със "стратегическа помощ"
Руски оръжия също не липсват в арсенала на либийските бунтовници. При смяна на властта в Либия, Русия ще загуби важен свой оръжеен пазар, от което, според експерти, ще загуби около 7 милиарда евро. Това сочат изчисленията на руски специалисти от бранша.
Те изхождат от презумпцията, че новата власт в Триполи ще фаворизира натовските държави като оръжейни доставчици. Но тук не става дума само за оръжейни доставки. Съдбата на много руски проекти е неизвестна. "Ние окончателно изгубихме Либия", твърди председателят на руско-либийската икономическа комисия Арам Шегунтс.
През 2008 година държавният руски концерн "Руски железници" получи огромна поръчка от режима на Кадафи. Концернът трябваше да изгради трасето от Сирт до Бенгази. Планирани бяха 30 мостови съоръжения, четири големи гари и 24 отделни спирки. Общата стойност на поръчката беше 3,1 млрд. долара. След началото на протестите строителните работи бяха прекратени. Ако този договор бъде анулиран, Русия ще загуби най-малко 150 млн. долара, твърдят експерти.
АГ, ФО, АЙ, ДПА, К. Цанев, Редактор: Б. Узунова
дв / Уеб Портал Турция / Germany link
Още по темата:
Няма коментари:
Публикуване на коментар